Ontstaan uit een vissersdorp

Ontstaan uit een vissersdorp

Door veranderingen in de visserij, die met grotere schepen gaat werken, wordt eind 19e eeuw besloten de Eerste haven aan te leggen. Deze wordt in 1904 in gebruik genomen. Vrij snel daarna wordt gedacht aan een Tweede haven, die in 1931 geopend wordt. Eind jaren zestig is nogmaals een uitbreiding nodig in het Scheveningse havengebied. De Derde haven is in 1973 speciaal voor de rederij Norfolkline (de veerdienst naar Groot-Brittannië) aangelegd: een insteekhaven met een aangrenzende terminal aan de zuidwestelijke zijde van de voorhaven.

Ten behoeve van de Norfolkline wordt het laatste deel van het afvoerkanaal gedempt en de wijk Vloek in 1971 gesloopt. Deze wijk met 132 woningen en 2 winkels is in de jaren ‘20 en ‘30 van de vorige eeuw gebouwd om de groei van de bevolking van Scheveningen op te kunnen vangen.

Ruim 30 jaar later, in november 2006, verlaat het laatste schip van de rederij Norfolkline de haven van Scheveningen. Met het vertrek van de Norfolkline naar Vlaardingen kwam een groot terrein vrij aan de zuidkant van Scheveningen Haven. Vanaf 2008 is er gewerkt aan een visie op de ontwikkeling van dit deel van de haven in samenhang met het Noordelijk deel van de haven. In 2012 leidde dit tot een stedenbouwkundigplan voor de hele haven. De ontwikkeling De Zuid van MRP Development beslaat het grootste deel van het voormalig Norfolkterrein. Het plan omvat de realisatie van appartementen, grondgebonden woningen, commerciële voorzieningen en parkeergarages voor bewoners en bezoekers.

Laatste nieuws

21-07-2017

Woonrijp maken De Zuid

Op dit moment zijn de werkzaamheden rondom de bouw van De Zuid in volle gang!

Lees meer